email print share on Facebook share on Twitter share on LinkedIn share on reddit pin on Pinterest

CINÉMA DU RÉEL 2018

Cinéma du Réel sopla 40 velas

por 

- En inglés: Competiciones, proyecciones especiales, retrospectivas y fiestas componen la apetitosa parrilla del 40º festival Cinéma du Réel, que París acogerá entre el 23 de marzo y el 1 de abril

Cinéma du Réel sopla 40 velas
Kinshasa Makambo, de Dieudo Hamadi

Este artículo está disponible en inglés.

The Wandering Soap Opera by the late Raoul Ruiz and Valeria Sarmiento is due to open the 40th edition of Cinéma du Réel Festival in Paris tomorrow at the Pompidou Centre, which will run until 1 April. Dedicated to documentary films in all their diversity, the festival, now under the guidance of a new artistic director, Andréa Picard (from Toronto Festival), includes a retrospective with the title Qu'est-ce que le réel ? 40 ans de réflexions (What is “real”? 40 years of reflection) which will see numerous individuals (Patricio GuzmanWilliam KleinValérie MassadianLech KowalskiNicolas Klotz and Elisabeth PercevalJohn Gianvito, etc) come to present films from the past at the festival.

(El artículo continúa más abajo - Inf. publicitaria)

The international competition of 11 titles (to be decided by a jury including the filmmakers Albert Serra and Alice Diop) has an air of the Berlinale about it, given that six of the films competing in Paris this month were discovered in February at the German festival: The Waldheim Waltz [+lee también:
crítica
tráiler
entrevista: Ruth Beckermann
ficha de la película
]
 by the Austrian director Ruth Beckermann (winner of Best Documentary at the Berlinale), Infinite Football [+lee también:
crítica
tráiler
ficha de la película
]
 by the eclectic Romanian director Corneliu PorumboiuKinshasa Makambo [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by the Congolese director Dieudo Hamadi (co-produced by France, Switzerland, Germany, Qatar and Norway), Minatomachi (Inland Sea) by the Japanese director Kazuhiro Soda and two films produced by Germany, THF - Central Airport [+lee también:
crítica
tráiler
entrevista: Karim Aïnouz
ficha de la película
]
 by the Brazilian director Karim Aïnouz (co-produced by France and Brazil) and One or Two Questions [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by Kristina Konrad (co-produced by Uruguay).

Also in competition is the Belgian production Dreaming Under Capitalism [+lee también:
crítica
tráiler
ficha de la película
]
 by the French director Sophie Bruneau (nominated for a Magritte in 2011 for Best Documentary with Terre d’usage), Ashore [+lee también:
crítica
tráiler
ficha de la película
]
 by the Portuguese director Leonor Teles, the French production Antigone by Mexican director Pedro Gonzalez Rubio (most well-known for Alamar, winner at Rotterdam in 2010, and for Inori, winner at Locarno in 2012 in the Filmmakers of the Present section), Anni by the Chinese director Zhu Rikun and the medium-length American film L. Cohen by James Benning.

In terms of French productions (to be judged by a jury including the Greek director Athina-Rachel Tsangari) three titles screened at the Berlinale stand out: In the Realm of Perfection [+lee también:
crítica
tráiler
ficha de la película
]
 by Julien FarautThe Son [+lee también:
crítica
tráiler
ficha de la película
]
 by Alexander Abaturov and Djamilia [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by Aminatou Echard. Also on show are Western, Famille et Communisme [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
by Laurent Krief National Narrative [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by Grégoire BeilUntil the Dawning of the Day [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by Pierre Tonachella and In the Stillness of Sounds [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by the duo Stéphane Manchematin and Serge Steyer, without forgetting the Franco-Canadian film Song of a Seer by Aïda Maigre-Touchet, the Irish-French-American co-production The Image You Missed [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by Donal Foreman, and the medium-length features The Preys by Marine de Contes and The Night Readers by Mathieu Kleyebe Abonnenc.

The programme also features an international competition of 10 debut films, including Angkar [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by the French-Cambodian director Neary Adeline HayWild Relatives [+lee también:
tráiler
ficha de la película
]
 by the Palestinian director Jumana Manna (France-Lebanon-Norway) as well as the medium-length feature films Home of the Resistance by the Croatian director Ivan RamljakBeyond the One by the Italian director Anna Marziano and the British film Salarium by the duo Sasha Litvintseva and Daniel Mann

A very rich programme, which will be closed by Un film d'Aquaserge by Guillaume Bordier, and also includes a short film competition, a retrospective on Shinsuke Ogawa, a section entitled "Un autre 68," an IR/Réel section of immersive films (including titles by Pedro CostaSergei LoznitsaBen RusselEugène GreenLucien Castaing-Taylor and Véréna Paravel, etc.), performances, a focus on Lucrecia Martel and the festival’s professional element, ParisDOC (read the news here).

(El artículo continúa más abajo - Inf. publicitaria)

(Traducción del francés)

¿Te ha gustado este artículo? Suscríbete a nuestra newsletter y recibe más artículos como este directamente en tu email.

Privacy Policy