This is a journey into De Santis' cinema from the viewpoint of the author, a film historian, friend and co-worker of Giuseppe De Santis. The story is a journey, run through with an intimate air never before seen in the works of Lizzani. Using material from the archives and film sequences, it takes us through the testimony of artists, friends, critics, as well as the locations of De Santis’ films, guiding us through different passages in his artistic, private and political life.