Paris in the 1830s. Four friends share a drafty Parisian garret. Though leading a life of privation, they are buoyed by good spirits: the writer Rodolfo, the painter Marcello, the musician Schaunard and the philosopher Colline. It is Christmas Eve, and they decide to celebrate in their favorite pub, the Café Momus. Rodolfo stays behind to finish an article. There is a knock at the door; their neighbor Mimì, whose candle has gone out, asks for fire. Rodolfo is fascinated by her. It is love at first sight!