Bérengère and Vincent are getting married in true bourgeois tradition. As is custom, family and friends gather in the countryside on a beautiful spring day. This is a joyous day for some, a painful one for others; in any case, it is a decisive and unforgettable one for all. But as blood ties do not always match those of the heart, this day soon turns into "the hour of truth", for all generations...