Caracremada, a nickname given by the Spanish Civil Guard to Ramon Vila Capdevila, attempts to reflect on the libertarian resistance to Franco’s regime through the last active guerrilla fighter. In 1951 the CNT ordered the retreat of its militants; however, Ramon Vila remained in the woods of the innermost part of Catalunya where he restarted the fight single-handedly.