The film is inspired by Giuseppe Tomasi di Lampedusa's biography and by his meeting, in 1953, with Francesco Orlando. The latter, together with Gioacchino Lanza Tomasi, had the privilege to serve an intense apprenticeship with the Prince and, later in life, became an expert in French literature.