Set in Sicily between the end of the War and the fifties, the "Vipera" of the title is the wife of a Sicilian smithy. She meets a man who shows her that life can be better and promptly leaves her husband and her little daughter.
Unfortunately Vipera’s daughter is also pregnant. The baby, a boy, is taken away from her right away and she is locked up in an institute until her 21st birthday. It is a bitter and hard young woman who is finally released back into the world. She is set on finding her baby but ends up finding her mother, Vipera, instead.