Based on the novel by Wladyslaw Szpilman, one of Poland's most celebrated pianists known for his excellent interpretation of Chopin, Polanski's The Pianist tells about Szpilman's adventurous escape from certain death in the camps. He was noted by a music-loving Nazi officer who hid the pianist and brought him food.