Based on true events, the film is set in 1915, on the island of Bastøy, in an Oslo fjord, at an institution for troubled young boys. A new inmate arrives and after a tragic event, he leads the boys to a violent uprising. After they overtake the island, a company of soldiers is brought ashore to restore order.