The film takes place in the early 1950s, a few years after the War of Independence and the establishment of the State. Immigration to Israel is at its peak, transit camps are scattered throughout the country, there is poverty and rationing. Security is unstable with Fedayin terrorist attacks and IDF retaliation. Unit 101 is at the height of its glory. This is the story of one platoon at training base 4, a 3-month boot camp for non-combatants, which begins during the hot summer days, through the high holidays and ends in winter.