Hortensia is pregnant. She was arrested while trying to help her husband (Felipe), who continues his underground struggle. Hortensia is tried and sentenced to death, although the execution won’t take place until Hortensia has given birth. Pepita, her sister, has travelled from Cordoba to be with Hortensia and take care of her baby once born. Pepita goes to the prison every day to ensure that she’s given Hortensia’s child and prevent them from giving it up for adoption or putting it into an orphanage.