On January 30 1972, British soldiers shot dead 13 unarmed civilians taking part in a civil rights march in Derry, Northern Ireland. The event, Bloody Sunday, was a major turning point in the history of the modern Irish troubles, catapulting a low intensity conflict into a civil war, driving many young men into the ranks of the IRA and fuelling a 25 year cycle of violence.