In 1912 German scientist Alfred Wegener devised a theory about the existence of a supercontinent, Pangaea, which eventually broke up into the continents we know today. Despite the caustic political situation, in the fall of 1939 the Germans launched a scientific expedition to Svalbard in search of evidence supporting Wegener’s theory. Their expedition had an international bent: in addition to the Germans, there are two Englishmen and a Swede; the captain of the research vessel hails from Norway and the crew is Russian. Although the geologists embark enthusiastically on their research mission, the growing political tension between their countries soon affects the atmosphere on the boat. The vessel becomes a confused battleground where even the neutral Swede must take a side.