"The Twin" is Raffaele´s nickname. He is twenty-nine and has two twin brothers. At the age of fifteen he was sent to prison for robbing a bank. He has been there for twelve years. Raffaele is no normal inmate - he is charismatic and his fellow inmates respect him. The Secondigliano penitentiary, in Naples, is his home. Raffaele shares his life in this painful place with Gennaro, his roommate who is the same age and has been sentenced to life. Together, they work doing waste collection, which enables him to support his family. Raffaele also has a special relationship with Niko, the head of the prison guards with whom he speaks and exchanges ideas. Niko is looking to introduce more humane rules in the prison. The film is a journey into the physical and spiritual aspects of Secondigliano - from the cramped cells, to the visiting room where the three protagonists´ lives are brought together through events of small and large importance.