In this second installent (after A Turtle's Tale: Sammy's Adventures, Sammy and his best friend Ray are more experienced and are ready to pass their wisdom to the next generation, their newborns Ricky and Ella. As they learn their first strokes in the big blue, the two older turtles are captured by poachers and delivered to an aquarium in Dubai. Very fast, they gather “an army” and sketch out an escape plan. On the other side of the barrier, Ricky and Ella are also plotting to save their parents too.