At the stroke of midnight on August 15, 1947, as India proclaims independence from Great Britain, two newborn babies are switched by a nurse in a Bombay hospital. Saleem Sinai, the illegitimate son of a poor Hindu woman, and Shiva, the offspring of wealthy Muslims, are fated to live the destiny meant for each other. Their lives become mysteriously intertwined and are inextricably linked to India’s whirlwind journey of triumphs and disasters.