At the end of World War II, Jimmy Picard, a Native American Blackfoot who fought in France, is admitted to Topeka Military Hospital in Kansas - an institution specializing in mental illness. Jimmy suffers from numerous symptoms: dizzy spells, temporary blindness, hearing loss... In the absence of any physiological causes, he is diagnosed as schizophrenic. Nevertheless, the hospital management decides to seek the opinion of Georges Devereux, a French anthropologist, psychoanalyst and specialist in Native American culture.