Elling has lived with his mother all his life. Mom is the practical one, while Elling ponders the more theoretical aspects of life. He spends his time in their apartment reading books and looking at the neighbours through the living room window. Elling doesn't seem to need to be around others like most people. Based on Ingvar Ambjørnsen's book "Fugledansen".