From pagan re-enactors to failed communes, black metal festivals to Arctic hermits, and the forever Golden Hour to the Northern Lights, A Spell to Ward off the Darkness is an inquiry into the possibilities of a spiritual existence within an increasingly secular Western culture. A participatory ethnography in the best possible sense, A Spell choreographs the actions of non-actors within existing Scandinavian landscapes in an effort to arrive at a hybrid document of the past, present, and future; it is a record of experience that proposes belief in transcendence as a viable outcome of living in the now.