Coloquinte is a wild plant which nourishes on the Tunisian soil. Its fruit gives a very bitter pulp. This bitter taste is also the fruit of a language used by people who were born before or after March, 20, 1956, the date of Tunisian Independence. These speeches, or rather narratives, of people of various age, sex, and of different ideologies, reveal the ill-treatment they experienced during the period of their detention and imprisonment at both physical and psychological levels. They paid a very high price to win the right to express different opinions and views from those held by the regime at that time. Coloquinte explores an inhuman past and aims at stopping the pain, hence bitterness, and making sure such atrocities will not happen in the future.