Based on the cult novel of the same name by Aleksander Kaminski, the film’s screenplay tells the story of three scout friends, who graduated from the Warsaw Lycée, whose ambitious plans for the future are interrupted by the dramatic events of September 1939. The boys are confronted with a difficult choice: sticking to a safe behaviour or exposing themselves to the risk of losing their lives by engaging in the struggle for the honour and liberty of their nation. They chose to become soldiers.