An essay in five parts, Evaporating Borders offers a series of vignettes, poetically guided by the filmmaker's curious eye and personal reflections. Through the people she encounters along the way, the film dissects the experience of asylum seekers in Cyprus : A PLO activist and exile from Iraq is denied asylum within 15 minutes; neo-nazi fundamentalists roam the streets in an attack on Muslim migrants; activists and academics organize an antifascist rally and clash with the neo-nazis; 195 migrants drown in the Mediterranean.