Taking its title from a rare species of butterfly, The Duke of Burgundy chronicles the increasingly intimate relationship between wealthy amateur lepidopterist Cynthia and her newly hired housekeeper, Evelyn. As Cynthia's demands begin to betray a sadomasochistic streak, Evelyn becomes less a domestic servant than an outright sex slave, submitting to her progressively extreme humiliations with a surprising relish.