In the years following the fall of Napoleon the young count Széchenyi irresponsibly seduces his brother's wife, and the consequent scandal ruins his career as an officer. The sudden death of the humiliated woman brings a drastic change in the character of the formerly shallow young man, who after this event becomes obsessed with responsibility, and seeks to conquer his fate by creating great works.