In 1747, Johann Sebastian Bach arrives in Potsdam for the baptism of his first grandchild. Frederick II of Prussia summons Bach to the castle that very evening. Determined to provoke the grand musician, he calls on him to improvise a fugue for six voices based on a tricky little melody of his own composition. Bach, exhausted by the journey and offended by the young king's arrogance, is reluctant to get involved. Thus the first act of hostilities between the King of Prussia and the maestro from Leipzig have begun...