The screenplay tells a story set in Bilbao at the beginning of the Spanish Civil War. The main character is Henry, an American correspondent, known for his talent and his constant search for truth. Henry has recently become cynical and opportunistic though, only interested in his image and his prestige. As he follows the republican side of the fight, he meets young and idealistic Teresa. She is familiar with his old work and accuses him of having let himself go and lost his passion. A great love story is born between the two, as the world around them falls to pieces, up until the bombing of Guernica on 26 April 1937.