“There’s a war in my home country again.” That’s how the filmmaker Hogir Hirori begins the film The Girl Who Saved My Life. In August 2014 he leaves his pregnant wife in Sweden to travel to his homeland, Iraqi Kurdistan, and recount the fates that have affected the over 1.4 million people fleeing ISIS. Through the people he meets, Hogir also relates some of his own experience with war and seeking refuge, which establishes a solid legitimacy for his filmmaking and a credible identification with those he records. He is starkly affected by Souad and the search for her serves as his compass in the chaos of war.