The extraordinary story of a mystery linked to Segundo de Chomón, one of the pioneers of cinema. Master of visual effects of films that marked the beginnings of cinema as "Cabiria" by Giovanni Pastrone (1914), or "Napoléon" by Abel Gance (1927), Chomón was considered an avant-garde artist for filmic techniques that struck the public imagination in the early years of the twentieth century.