The story of the film is told through tales that are based around the myths, legends and old beliefs that are part of the Finnish mythology. The first-person narrator, who is the main character of the story, is the daughter of Ahti and Vellamo, the god and goddess of the sea. She is Ahitar, the maiden of water. This sea maiden is a spirit born in a spring who has her own tale in the Finnish mythology. There are five acts in the story, and the different times of year follow the different acts.