In a village by the Meuse river, located near the French-Belgian border, a factory storekeeper named Basile Matrin leads a dreary life with his wife, Rose. The young Maryse Duval, who had just come back from Paris, has abandoned her dreams of becoming an actress. She will unwittingly turn their life upside down.