Spira Mirabilis deals with immortality through the four elements of nature: water, air, earth and fire. To these four, we add the fifth Aristotelian element of ether which acts as prologue and epilogue of the film. The concept of immortality in the sense of living forever implies being born and overcoming death and we would like to examine this notion through a “humanist” perspective in order to restore the nobility of aspirations and human behaviour that goes beyond time and successive generations. By “humanist” we mean a viewpoint that puts at the centre of everything a man who, through his habitual and meticulous way of acting, striving and studying, finds his place in the world and, thanks to this, manages to accept death, to come to terms with it and overcome it. The film, which is a visual symphony, is shot in four different places around the world and features four different stories that tell and show a reaching out towards immortality. We dedicate the element water to immortality in science, that of air to the immortality of art, that of earth to the immortality of faith and that of fire to the immortality of feelings. Ether, linked to the cosmos and the stars, is a tribute to the film industry. A symbol of perfection and infinity, “the wonderful spiral”, Spira mirabilis as it was defined by the mathematician Jackob Bernoulli, is a logarithmic spiral the rays of which grow as it turns and whose curve “wraps itself” around the pole while never actually touching it.