For centuries, every year, every summer, on September 8th, swarms of winged ants travel to the "Mount of Ants” in Italy, where they mate in flight: the impregnated female ones create new colonies while the male ants die in the ground, at the foot of the sanctuary built on the top of this mountain and dedicated to “Our Lady of The Ants”. Tourists, curious and faithful who come to admire the singular event and to attend the feast, are witnesses of the mystery of life. This singular phenomenon is the starting-point of the film’s reflection about the ant’s nature and the human being, who could see himself mirrored in the little insects. Great writers, such as the Nobel Prize awarded poet Maurice Maeterlinck and the entomologist Carlo Emery, wrote a lot about the relationship between man andants: their questions about life, nature and human beings found an echo today in the witnesses of the film.