Using archives from the early scientific expeditions and taming campaigns led by the French colonizers in North Africa, Le Fort de fous follows a community of young nomads and wanderers as they form an imagined utopian society in response to imperialistic rule. Reenactments, improvisations, and interviews are conducted with the inhabitants of Algiers, Kythira Island and the Prosfygika community in Athens to describe an alternative temporality and autonomous space, reflecting on the transmission and re-appropriation of history and reviving memories as strategies of resistance.