Matej is born into a family of people with special needs in a God-forsaken village in a God-forsaken land, but is himself so one of a kind - neither different nor normal - he seems to have completely escaped the pressures of his environment. Fate, nevertheless, catches up with him, as he and his girlfriend have a daughter and their relationship collapses soon after. The custody battle ensues and is becoming ever nastier, until Matej opts for a radical exit out of the vicious circle, both of family and life itself. The Family is a reality film that covers a period of a whole decade, one that seeks feelings rather than sensations. A film without a screenplay, but with a multitude of screenwriters, both human and nonhuman.