Brest, 1950. Workers are on a strike calling in vain for higher wages. P'tit Zef, Édouard, and Désiré take part in the demonstrations organised by the CGT syndicate when the situation suddenly becomes violent. The police shoot into the crowd and a bullet hits Édouard in the forehead. The CGT calls upon the filmmaker René Vautier to film the events.