Schultze gets the blues tells the story of Schultze. Schultze has spent his whole life in a small town in Saxon-Anhalt. His life, divided between work and the pub, the allotment, folk music and fishing, is rudely interrupted when he and his mates Manfred and Jürgen are made redundant. As chaos sets in and maintaining the daily routine deteriorates into a farce, Schultze discovers a life on the other side of the hill ... in Louisiana.