Using words from Miles Davis’s autobiography, Miles Davis: Birth of the Cool offers an incisive insight into our understanding of the legendary musician. Newly released archival material, alongside interviews with pre-eminent historians and personal friends like Quincy Jones, illustrate a man of intensity and devotion to his craft. Despite the indignities of America during the time of segregation, nothing was going to stop Davis from realizing his dream: to create a new form of musical expression. Davis worked like a physicist with his collaborators to push musical experimentation and widen the tones and lyricism of jazz—the effects of which are felt to this day.