Access to health is not the same for everyone: the conditions of life affect the possibility a person has to be cured and healed. In the outskirts of Trieste, an innovative health model rethinks the ‘cure’ out of institutional standards by bringing attention to people’s lives, without seeing them only through the lens of the disease.