Why and when did his grandparents come to France? His mother’s silence leads the narrator to take her to Spain, back to her Spanish family. There, immersed in the tenebrous territory between emotions and the prohibited the words begin to flow, but soon the quest changes tack, becoming an obsession to know the truth about his grandfather, a veritable mentor... Will the narrator find his own personal truth within this chapter of History?