A housing estate once more becomes a battlefield as strikers and police clash. After the failure of the last strike, workers are faced between the choice of action or apathy. The children of the estate, the only witnesses to the cycle of turmoil. Work or To Whom Does The World Belong observes a mining community through the prism of ethno-fiction, as it negotiates the decline of the same industry that enabled its emergence. A long period of deindustrialisation affecting the whole region gives way to a decaying landscape of pit-heads and slag heaps.