Ardara is a reconstruction of a journey. A journey embarked upon by Maria, Bruna and Macià, as they make their way into adulthood. Through the eyes of those who saw them go by, the film traces their footsteps and tries to understand why they never returned home. It is a story that reflects on the very act of storytelling, our only way, as human beings, of understanding and organizing the world around us.