Being a survivor cannot be put into words. But you need to live and approach that irradiation that may be without any cause, any knowledge, any possible protection. You need to, for the cause of mankind, experience and understand the various forms of evil –from trenches to atolls, from camps to silence. Evil irradiates. It hurts including future generations. But innocence lies beyond.