We Were Not Born Refugees, tells the unique stories of eight refugees. Eight lives that cross in a European city - Barcelona - now. Iryna, Mohamad, Gabriel, Boris, Jose Luis, Mahmoud, Maysam and George: lawyers, musicians, managers, translators, security guards, actors, call center agents. Some have just arrived, others arrived years ago. Some leaving behind a war, others a dictatorship, others a social or cultural discrimination. But all of them, in a particular moment of their lives, knew how to make a crucial decision: exile over submission. We Were Not Born Refugees tells the story of that decision and how, here and now, it gives meaning to their lives. It will surprise us to discover how in their daily life, their strength and their desires are transmitted to the people they work with, to those who teach and to those who help in their difficulties. We Were Not Born Refugees tells the story of eight full lives.