Mama tells what happens over seven days in a village in rural China during the 1990s. The story follows twelve-year-old Xiaoxian's memories of her family and her village. During those seven days, the girl witnesses three deaths and two births, including the death of her own mother, who dies giving birth to her fourth sister.