Eva’s being allowed to leave the psychiatric institution she’s lived in for six years. Now she just has to wait until an assisted living residence frees up. Cigarettes and a few conversations help time pass, but are not enough. After a long year of waiting, the news arrive: a place is found for her. Eva takes the first steps towards the “normal” life she longs for: to find a job, earn an income of her own, visit her mother… even find love. While she’s taking stock of her past and works on her self-confidence as well as her trust in the outside world, she also fixes firmly on her main goal: to reconnect with the son she lost custody of 20 years ago and ask him to forgive her. The First Woman is a film about second chances, the search for “normality” and the borderline between lucidity and darkness.