Sometime in the future, the city of Metropolis is home to a Utopian society where its wealthy residents live a carefree life. One of those is Freder Fredersen. One day, he spots a beautiful woman with a group of children, she and the children quickly disappear. Trying to follow her, he is horrified to find an underground world of workers who apparently run the machinery that keeps the Utopian world above ground functioning. One of the few people above ground who knows about the world below is Freder's father, John Fredersen, who is the founder and master of Metropolis. Freder learns that the woman is called Maria, who espouses the need to join the "hands" - the workers - to the "head" - those in power above - by a mediator who will act as the "heart". Freder wants to help the plight of the workers in their struggle for a better life. But when John learns of what Maria is advocating and that Freder has joined their cause, with the assistance of an old colleague. an inventor called ...