Venezia, spring of 1866, in the last days of the Austrian occupation. A performance of Il Trovatore ends up in confusion due to an anti-Austrian demonstration, organised by Count Ussoni. His cousin Countess Serpieri falls in love with vile Austrian Lieutenant Franz Mahler, but the times are changing.