Pirandello died leaving precise arrangements: no funeral or celebration. In the end, the funerals were three. The film tells the story of the adventurous journey of Pirandello’s ashes from Rome to Agrigento, among accidents, meetings and visions. A plane didn’t take off because of old superstitions; a train slowly traveled towards the South. At last, Pirandello’s ashes were thrown from a rock overlooking the Sicilian sea, creating the shape of a nail; “The Nail” was Pirandello’s last work, inspired by a murder in Brooklyn and by the character of Bastianeddu, who already appeared in “Chaos”.