Passione critica investigates the relationship between authors and critics throughout the history of Italian cinema, following the evolution of the Union of Italian Film Critics since its establishment in 1971. An exploration of a not secondary history in Italian culture, outlined through interviews with eminent personalities and intermixed with archive footage from the 1960s to the advent of the internet and social media to the current explosion of audiovisual devices, challenging the very definition of the boundaries of cinema.