Algarve, late 90s. Following the death of her grandmother, Milene - a strong young woman full of life despite a slight mental handicap - divides her life between her family of notables and a Cape Verdean family that keeps her going, whom she met when her grandmother died. The wind that whistles in the cranes plunges us into the world of two families against the backdrop of Portugal's recent past.